Familiehulp: strategische opbouw en afstemming van interne communicatie op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek

12.01.2023
Familiehulp logo

"Het Starfish team was professioneel, ontvankelijk en toegewijd om ons te helpen onze doelen te bereiken. Ze luisterden naar onze behoeften en ontwikkelden een op maat gemaakt intern communicatieplan dat aan onze specifieke eisen voldeed. Ik kan Starfish van harte aanbevelen voor elk intern communicatieproject."

Wouter Indemans - Corporate Communications & Marketing Manager Familiehulp

Context

Bij Familiehulp werken meer dan 13.000 collega’s op verscheidene locaties. Het gaat om heel gevarieerde profielen (basiswerkers, bedienden, kinderbegeleiders, zorgkundigen...) in diverse werkomgevingen en op verschillende (decentrale) locaties.

Uitdaging

Gezien de grootte van hun organisatie merkte Familiehulp dat het niet evident was om iedereen volledig, tijdig en vooral op een effectieve manier te bereiken via de huidige interne communicatie. Daarom wilde Familiehulp meer inzicht krijgen in de ervaring van hun medewerkers met de huidige interne communicatie, alsook professionele ondersteuning bij het ontwikkelen, implementeren en monitoren van de strategische visie op interne communicatie.

Onze aanpak

Vanuit Starfish, verzorgden we de professionele begeleiding van diepte-interviews met strategische sleutelfiguren, de moderatie van focusgesprekken met diverse medewerkersgroepen en het opstellen en uitsturen van een interne bevraging binnen de organisatie.

Ons plan van aanpak werd maximaal afgestemd met een interne werkgroep en hun feedback werd bevraagd en verwerkt op verschillende momenten tijdens het proces. Resultaten vanuit het gehele onderzoek dienden als input voor het uitwerken van een strategisch plan voor interne communicatie.

Dit plan werd optimaal afgestemd op andere lopende projecten binnen Familiehulp, zoals hun externe communicatiebeleid. Wij vatten alle inzichten samen in een heldere analyse die duidelijk de plus- en verbeterpunten van de huidige interne communicatie markeerden. Op basis van deze inzichten ontwikkelden we een strategie op vlak van interne communicatie met een duidelijke vertaling naar de verschillende soorten informatie en de verschillende informatiekanalen.

Eindresultaat

Onze aanpak leverde een uitgebreid adviesrapport op, waarin concrete stappen werden uitgestippeld om de huidige verbeterpunten aan te pakken en acties te starten op vlak van interne communicatie. Deze acties waren steeds voorzien van voorbeeldacties en een duidelijke timing zodat het voor de organisatie heel duidelijk was hoe ze hiermee aan de slag konden gaan.

Wil je graag meer weten of klinkt onze aanpak als de perfecte oplossing voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op!