Wat kunnen we leren over data in het retentiebeleid van Randstad Group?

25.05.2023

Na ons eerste succesvolle webinar met Glenn Walschap was het op 25 april tijd voor het tweede webinar met ditmaal Chris De Clippel en Anne Baeten van Randstad Group. Zij brachten in een boeiend gesprek met onze eigen Jeroen Naudts hun verhaal over het gebruik van data in hun retentiebeleid en hoe ze dit zo goed mogelijk afstemmen op de noden van hun medewerkers.

Geschreven door Gilles Meurisse

1. “Keep it simple”

Ze konden het niet vaak genoeg beamen in ons webinar, maar hun grootste advies is “Keep it simple”. HR-data analyse hoeft niet steeds abstract en ingewikkeld te zijn. Uit ervaring merken Chris en Anne namelijk dat eenvoud vaak de sleutel tot succes is. Data is in het begin voor veel bedrijven een “vies gegeven” en heeft dan ook weinig toegevoegde waarde zonder de correcte vertaling naar de praktijk. Vandaar is het van cruciaal belang dat de boodschap die data herbergt gemakkelijk over te brengen is naar de stakeholders. Duidelijke visualisaties van de cijfers is daarbij een zaak waar je niet snel over moet gaan.

Niet enkel de overdracht van data moet simpel gehouden worden, maar ook het verzamelen van data uit verschillende databronnen. Hiervoor raadt Randstad aan om jouw HR-medewerkers zo veel mogelijk te betrekken in dit proces. Zij zijn namelijk degene die aan de slag gaan met survey tools en …. In het project om hun retentiebeleid te optimaliseren, heeft Randstad zeker een twintigtal van hun HR-medewerkers opgeleid rond welke gegevens men op een correcte manier wou verzamelen. Als iedereen er mee aan de slag kan, verloopt de dataverzameling veel simpeler!

2. "Garbage in, garbage out"

Nog een voordeel van je medewerkers allemaal op dezelfde manier data te laten verzamelen, is de impact op datakwaliteit. Die vormt een essentieel aspect in het moderne bedrijfsleven. Randstad Group merkte op dat er een gebrek was aan een centrale aanpak voor het beheren van data omtrent het retentiebeleid. Om dit probleem aan te pakken en ervoor te zorgen dat ze betrouwbare en bruikbare gegevens verzamelen, hebben ze een gestandaardiseerde methode geïmplementeerd voor het verzamelen van data.

Deze methode omvat duidelijke richtlijnen en processen om consistentie en nauwkeurigheid te waarborgen . Zo kan het een enorme meerwaarde zijn om je data op de juiste manier te formatteren. Zo herkent een analyseprogramma nummers als nummers, een datum als een datum en gaat deze niet het gemiddelde berekenen van bijvoorbeeld het opleidingsniveaus van je medewerkers. Bovendien hebben ze zich ook toegelegd op het continu kritisch evalueren van de data die ze verkrijgen . Die kritische blik moet eigenlijk niet steeds op cijfermatige manier gebeuren. Net in zoveel andere bedrijven is het buikgevoel van HR-managers ook hier van enorm belang. Het voltallige HR-team wordt gevraagd de data te bekijken en te combineren met eigen ervaringen. Het buikgevoel is niet dood!

3. "Leren uit je eigen proces"

In de hedendaagse dynamische bedrijfsomgeving heeft Randstad Group enkele belangrijke lessen geleerd die hebben bijgedragen aan hun retentiebeleid. Ten eerste werd duidelijk dat er nog meer communicatie nodig was naar interne stakeholders toe. Elke HR-officer heeft zijn individuele leercurve. Hen op een zo goed mogelijke manier informeren over aanpassingen versnelt het leerproces.

Een tweede waardevolle les was de noodzaak voor globale alignment. Als een internationaal bedrijf werd Randstad Group geconfronteerd met uitdagingen rondom het creëren van consistentie en samenwerking tussen verschillende regio's en afdelingen. De mate van succes hierin is dan wel afhankelijk van de communicatie en willingness tot aanpassing.

Ten slotte, en niet minder belangrijk, realiseerde Randstad zich dat er een grens moest worden gesteld aan het aantal tools dat data verzamelt. In het tijdperk van gegevensgestuurde besluitvorming kan het verleidelijk zijn om elke beschikbare tool te gebruiken om informatie te verzamelen. Echter, Randstad ontdekte dat het overweldigend kan zijn en de efficiëntie kan verminderen wanneer er te veel tools in gebruik zijn. Door een kritische evaluatie en rationalisatie van hun dataverzamelingsprocessen, heeft Randstad waardevolle inzichten verkregen en de focus kunnen behouden op de belangrijkste KPI's en bedrijfsdoelstellingen.

Derde webinar met Circet

Na deze 2 succesvolle webinars kunnen we met veel plezier aankondigen dat er binnenkort op 8 juni een 3de aankomt. Ditmaal komt Seppe Jeuris spreken over hoe goede datakwaliteit kan leiden tot minder overuren. Inschrijven kan nog steeds via de eventpagina. Zeker een aanrader!

Meer weten?