Securex: Geautomatiseerde KPI-Alerts en gericht advies via e-mail

02.10.2023
Securex logo

“Door het gebruik van geavanceerde HR-data-analyse en gerichte e-mailcampagnes verhoogden we de betrokkenheid bij onze klanten. Daarnaast kregen we ook nog eens waardevolle inzichten die ons helpen om onze dienstverlening nog verder te verbeteren. Starfish Consultancy was hierin een constructieve en erg betrouwbare partner.”


Heidi Verlinden – Research Project Manager bij Securex

Context

Bij Securex zijn meer dan 92.000 ondernemingen, 150.000 zelfstandigen en 5.000 partners aangesloten. Om hun klanten van de beste service te voorzien, biedt Securex een overzicht van belangrijke KPI’s, hoe goed de klant hierop scoort in vergelijking met gelijkaardige organisaties en in vergelijking met zichzelf over de tijd heen.

Uitdaging

Securex bedient een breed scala aan klanten, variërend van kleine ondernemingen tot grote organisaties. Met zo'n divers klantenbestand was het een uitdaging om een uniform maar toch gepersonaliseerd systeem te ontwikkelen dat relevante KPI's kon monitoren en daarop kon reageren. De belangrijkste vragen die we wilden beantwoorden waren:

  • Automatische signalisatie: Hoe kunnen we een systeem ontwikkelen dat automatisch belangrijke KPI's identificeert en waarschuwingen uitstuurt naar de relevante stakeholders?
  • Gericht advies: Eenmaal geïdentificeerd, hoe kunnen we dan gericht en bruikbaar advies geven dat is afgestemd op de specifieke KPI's van elke klant?
  • Leveringsmethode: Wat is de meest effectieve manier om dit advies aan klanten te leveren, zodat het de grootste impact heeft en daadwerkelijk wordt opgemerkt en gebruikt?

Onze aanpak

Vanuit Starfish, begeleidden we op een professionele manier de projectvoortgang door een interne werkgroep op te zetten. Deze stuurgroep bevatte een diverse groep aan interne stakeholders (HR, sales, management, market intelligence, consulting, ...) zodat we elke belangrijke stap die werd gezet in het project, ook maximaal konden afstemmen met de interne werking binnen Securex.

Het project verliep in drie grote fasen:

  1. Exploratieve data-analyse: In deze fase hebben we ons gericht op het verzamelen en schoonmaken van de data. We hebben een diepgaande analyse uitgevoerd om de loonkosten van klanten te vergelijken met die van een referentiegroep. Dit hielp ons om te begrijpen welke factoren, zoals bruto lonen en absenteïsme, invloed kunnen hebben op de loonkosten. De factoren hielpen ons om de call to action te bepalen.
  1. Pre-studie: Voordat we de uiteindelijke campagne lanceerden, hebben we een pre-studie uitgevoerd waarbij we proefmails stuurden naar een selecte groep klanten. Het Securex team volgde dit op met telefonische interviews om kwalitatieve feedback te verzamelen, wat ons in staat stelde om het project verder te verfijnen.
  1. Finale campagne en impactmeting: In de laatste fase hebben we de e-mailcampagne uitgerold naar de uiteindelijke selectie van bedrijven. We hebben de impact gemeten aan de hand van harde metrics zoals e-mail open rate en click-through rate. Deze gegevens werden vervolgens geanalyseerd om inzichten te verzamelen voor toekomstige, soortgelijke projecten.

Eindresultaat

Het project met Securex was een doorslaand succes en heeft belangrijke doelen bereikt die de klantbetrokkenheid en de effectiviteit van de communicatie hebben verbeterd. Zo overtrof de e-mailcampagne de industrienormen aanzienlijk en was de feedback van klanten overwegend positief, wat aantoont dat de inhoud relevant en waardevol was voor de klanten van Securex. Het project heeft waardevolle inzichten en best practices opgeleverd die in toekomstige projecten kunnen worden toegepast.

Wil je graag meer weten of klinkt onze aanpak als de perfecte oplossing voor jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op!