Vijf voorspellingen over interne communicatie in 2024
04.01.2024Hoe gaat interne communicatie evolueren in 2024? Het is intussen al de derde keer dat ik me waag aan voorspellingen over interne communicatie. Mijn eerdere voorspellingen kan je op deze pagina lezen. Laat vooral weten wat jij hiervan denkt!
geschreven door Jeroen Naudts
1. Interne communicatie zal minder doen. En dat is een goede zaak
“Interne communicatie is niet altijd met de juiste dingen bezig.” Het was de uitdagende titel van het opiniestuk van Vonk, netwerk voor interne communicatie. Uitdagend, maar ook niet helemaal onterecht.
Want op basis van recent onderzoek kwam naar boven dat interne communicatie professionals niet altijd met de juiste zaken bezig zijn als het aan andere interne stakeholders binnen de organisatie werd gevraagd. Meer lees je hierover in deze blogpost.
Ook de budgetten en aantal VTE’s die op interne communicatie werken, zullen in 2024 hoogstwaarschijnlijk niet stijgen. En dat zal ervoor zorgen dat we nog kritischer zullen moeten kijken waar we met interne communicatie mee bezig zijn. Niet fijn, maar daar schuilt ook een opportuniteit.
Want als ik kijk naar wat één van de meest voorkomende inzichten is uit onze audits interne communicatie bij klanten, dan is het dat veel medewerkers ‘minder’ willen. Minder communicatie, maar ook minder kanalen. Medewerkers zijn vaak communicatievermoeid geworden. Communicatiekanalen schrappen kan daarbij helpen. Geen leuke taak noch een gemakkelijke. Maar wel een stap die verrassend genoeg voor toenemende impact van interne communicatie kan zorgen.
2. Strategie wordt belangrijker dan communicatiekanalen
Maar hoe schrap je dan een communicatiekanaal? En op basis van welke criteria ga je kanalen schrappen? De interne communicatie professionals met een duidelijke strategie gaan hier vlot een antwoord op kunnen geven, anderen zullen mogelijks vastlopen in eindeloos gepieker.
En dat brengt me bij een tweede voorspelling. Strategie gaat in 2024 opnieuw belangrijker worden. En zelfs belangrijker dan de communicatiekanalen zelf. Waar in het verleden de kanalen vaak het vertrekpunt waren, zal de strategie nu opnieuw belangrijker worden om in deze snel veranderende omgeving een ‘inhoudelijke kapstok’ te hebben om keuzes te maken.
Ook in de interne communicatie monitor van Eric Goubin en zijn collega-onderzoekers van Thomas More komt duidelijk naar voor dat professionals het belang van strategie opnieuw heel hoog inschatten. Heb je de interne communicatiemonitor nog niet gelezen? Dan kan je op deze pagina dit rapport gratis downloaden. Absoluut een aanrader!
3. We leren eindelijk (goed) met MS Teams werken
Een andere inzicht uit de boeiende interne communicatiemonitor die ik hierboven vermeldde, is dat Microsoft Teams duidelijk het belangrijkste medium is als het gaat over digitale interne communicatie. Een kanaal dat zonder enige twijfel een meerwaarde is voor veel organisaties. Net zoals verschillende andere tools trouwens.
Maar in 2024 gaan we eindelijk goed met deze tool leren werken. Tools die digitale meetings ondersteunen, zijn in veel organisaties in een week gelanceerd. U weet het misschien nog; de week dat we plots met z’n allen in lockdown moesten tijdens de eerste Corona-schokgolf.
Nu voelen we stilaan dat de lancering van deze tool heel plots is moeten verlopen, want er is meer dan enkel de lancering van zo’n tool. Ook de opleiding hierrond is erg belangrijk en die is in veel organisaties niet of onvoldoende gebeurd. En ook de afspraken rond het gebruik zijn meestal niet gebeurd. Of weet jij waarvoor je een chat mag sturen naar jouw collega en waarvoor niet? En hoe dat juist werkt met die verschillende kanalen? Ook voor ons is het een continu leerproces.
4. Data wordt belangrijker om de impact van interne communicatie aan te tonen
Eén van mijn stokpaardjes gaat in 2024 echt doorbreken. Ook interne communicatie zal zijn impact meer moeten aantonen. De driver van deze trend zal liggen in wat ik bij trend 1 al vermeldde: afnemende of gelijkblijvende budgetten, maar ook organisaties die hun interne communicatie opnieuw erg kritisch onder de loep zullen nemen.
Data om de impact van interne communicatie aan te tonen zal dus belangrijker en belangrijker worden. Nog niet overtuigd van het belang van data? Weet dan dat bijvoorbeeld in gesprek met jouw management het veel beter is om de impact van jouw werk als interne communicatieprofessional aan te tonen met data. Op die manier vermijd je een wij-versus-zij verhaal (jij versus het management). Een objectiever verhaal dus waar emoties niet de bovenhand hoeven te nemen en de focus op een gemeenschappelijke oplossing komt te liggen.
5. Ook binnen interne communicatie wordt Artificiële Intelligentie een meerwaarde
Ook binnen interne communicatie wordt AI een tof en snel klankbord. Ik ga AI zeker niet verheerlijken, maar de meerwaarde is intussen heel concreet zichtbaar aan het worden.
Het is boeiend om te zien hoeveel interne communicatie professionals met AI aan het experimenteren zijn. Gaande van het schrijven van een tekst tot het maken van beelden voor het personeelstijdschrijft, … De eerste stappen worden gezet. Maar het gaat verder; want ook scannen wat de belangrijkste thema’s zijn die leven op de werkvloer of een strategie op vlak van interne communicatie helpen opstellen, … AI zal ook hierbij een interessante partner worden.
ChatGPT kent intussen wellicht iedereen. Maar de mogelijkheden die bijvoorbeeld Copilot binnen Microsoft zal bieden voor interne communicatie professionals zijn ook heel belangrijk om te volgen. In deze post lees je hier meer over.
Wil je nog meer inspiratie om de interne communicatie binnen je organisatie te verbeteren? Schrijf je dan zeker in op onze gratis nieuwsbrief of contacteer ons hoe we jou kunnen helpen bij een audit van jouw interne communicatie of het opstellen van een strategie voor interne communicatie.