Recensie: Happy Change – Bea Aarnoutse & Marianne Jaarsma

30.05.2022

Perfect kookboek voor constructieve ‘change’.

“Het lijkt alsof we omsingeld zijn door fusies en veranderingsprocessen.” Het was één van de deelnemers aan mijn opleiding ‘change communicatie’ die deze woorden uitsprak, begeleid met een authentieke diepe zucht. De herkenning was groot bij de andere deelnemers. Overnames, fusies, grootschalige veranderingstrajecten, … iedereen kon er wel iets over vertellen vanuit de huidige of vorige job(s). Goed nieuws: met het boek ‘Happy change’ hebben we een betrouwbare gids die ons door de jungle van ‘change’ kan begeleiden.

Schattenjacht

Happy Change is het werk van Bea Aarnoutse en Marianne Jaarsma. Twee dames die als change consultants met beide voeten in de praktijk staan. Daarbij hebben ze beide jarenlange ervaring opgebouwd bij het Nederlandse bureau Proof. En dat merk je onmiddellijk. Het boek is echt een boek om in de praktijk toe te passen. Het bundelt een schat aan praktische tips om change in de praktijk succesvol aan te pakken. En dat gaat soms heel ver. Zo bundelen Aarnoutse en Jaarsma vijftien do’s en don’ts over empathisch luisteren. Of geven ze verschillende haalbare en realistische tips om met onzekere medewerkers om te gaan. Dat maakt het boek heel laagdrempelig. Ik raadde het zelf al een aantal keer aan bij mensen met erg beperkte ervaring met change en telkens lieten ze me weten hoe toegankelijk dit boek voor hen was.

Solide bouwstenen

Maar het blijft niet alleen bij praktische tips. De auteurs geven overkoepelend interessante theoretische kaders die toch voor enig overzicht zorgen. De rouwcurve van Kübler-Ross is geen verrassing, maar blijft erg waardevol als model. Ook het influence model van McKinsey en het employee journey model dat ze vanuit Proof zelf ontwikkelden, zijn solide bouwstenen voor de begeleiding van een change traject. Deze modellen leiden samen dan ook naar het nieuwe ‘Happy Change-model’ dat de verdere rode draad is doorheen het boek.

Rem op leesbaarheid

Die mooie mix van bruikbare theoretische modellen en de massa aan concrete tips heeft naar mijn aanvoelen één nadeel. Het remt het leesplezier soms wat af. Door de vele uitgebreide opsommingen die gericht zijn op de toepasbaarheid, bleef het boek me niet continu boeien. De interessante onderzoeksinzichten en cases uit de praktijk vingen dit enigszins op, maar ook niet helemaal. Maar als ik het afwisselde met het lezen van een ander boek, was het telkens fijn om ‘Happy Change’ er opnieuw bij te nemen en me te laten verrassen door de vele bruikbare inzichten.

Leesplezier: ★★★☆☆
Toepasbaarheid: ★★★★★
Onderbouw: ★★★★☆
Eindconclusie: ★★★★☆

Eindconclusie

‘Happy Change’ blinkt uit in toepasbaarheid. Je voelt aan alles dat de auteurs uit de praktijk komen. Daardoor is dit boek bijzonder laagdrempelig geworden en kan je ermee aan de slag, zelfs al is jouw ervaring met change eerder beperkt. Aangezien dat change momenteel alomtegenwoordig is, zal je geen spijt krijgen van de aankoop van dit boek.

Deze blog werd geschreven door Jeroen Naudts.

Wil je op de hoogte blijven van andere interessante boeken? Schrijf je dan zeker in op onze gratis tweemaandelijkse nieuwsbrief.

Via deze link vind je meer info over het boek: Happy change