Vier knappe praktijkvoorbeelden die online de verbondenheid in hun organisatie stimuleren
22.10.20201. Online teamspelen
Als team voor een gemeenschappelijke uitdaging geplaatst worden: het is een perfect recept om de verbondenheid tussen teamleden te verhogen. De voorbije jaren hebben (fysieke) escape rooms al heel veel succes gekend, ook als een leuke variant voor een teambuilding.
Maar wat doe je als je niet meer elkaar fysiek kan zien door verplicht telewerk in corona-tijden? Dan vertaal je het concept van de escape room naar de virtuele wereld. Verschillende teams ontdekten de voorbije weken dat ook de virtuele escape rooms de verbondenheid kunnen verhogen. Belangrijkste nadeel? Het maximale aantal deelnemers per spel is vaak beperkt tot 8 spelers per spel.
Voorbeelden: moordonderzoek ‘Het Hoogeboom Mysterie’, online escaperoom ‘Lost treasure’, Noxbox, …
2. Online speeddates
Eén van de grote voordelen van een videocall is dat je je niet hoeft te verplaatsen. En dan zijn online speeddates een heel laagdrempelige manier om collega’s te leren kennen die anders eerder onbekend zouden blijven.
Bij HR-dienstverlener SD Worx pakten ze het alvast op deze manier aan. “De speeddate was telkens in een groepje van driewaarbij je normaal (als de matching het toeliet) in contact kwam met twee collega's die niet in jouw kantoor werken. Zo waren er bijvoorbeeld speeddates met verschillende collega's uit Mauritius, UK en Nederland, maar even goed met collega's uit België die je tijdens je dagelijkse bezigheden niet zou ontmoeten.”
Een leuke ervaring die naast de klassiekers "wat doe jij binnen ons bedrijf", al na enkele minuten vaak over vakanties, huisdieren, woonplaatsen, favoriete hobby's ging. Elke sessie was 10 minuten en op die manier organiseerden ze 5 sessies na elkaar. De speedddates waren een initiatief in het kader van de 75ste verjaardag van SD Worx, maar deze speeddating sessies zullen waarschijnlijk blijven, omdat het echt wel bijdraagt ook verbondenheid, over de landen en departementen heen. Laagdrempelig en verbindend dus.
3. Online kwis
Een online aperitief om de week af te sluiten of een dagelijkse online koffiebabbel zijn zekerheden die quasi geen budget en personeelsinzet kosten. Dus als de tijd en het budget eerder beperkt zijn, kunnen we ze zeker aanbevelen.
Als je toch iets meer wil, is een online kwis met de collega’s zeker een optie. Het spel-element zorgt ervoor dat de betrokkenheid sowieso hoger komt te liggen en collega’s in een positieve sfeer meegetrokken worden. Het kan een klassieke kenniskwis zijn, maar ook vragen over de collega’s of de eigen organisatie kunnen heel leuk zijn. En op die manier steek je er inhoudelijk ook nog iets van op: een dubbele win.
Voorbeelden van tools: Kahoot is gekend en veel gebruikt bij organisaties. Maar ook Socrative, Quiziz en Skribbl.io (een soort van online pictionary) zijn leuke tools om hiervoor te gebruiken. Leuke activiteit, al beperk je de groepen beter qua grootte. Tussen 5 en 10 deelnemers is ideaal.
4. Online aperitief 2.0
We vermelden het hierboven al: een online aperitief om de week af te sluiten of een dagelijkse online koffiebabbel zijn zekerheden die quasi geen budget en personeelsinzet kosten.
Als je met veel collega’s bent, is een kwis niet altijd haalbaar. Dan kan je misschien extra werk maken van de online aperitief en daar ook een fijne offline dimensie met ‘eten en drinken’ aan toevoegen dat aan huis geleverd wordt? Het vraagt enige organisatie, maar het kan een heel erg feestelijk tintje aan de wekelijkse online aperitief toevoegen.
Meer weten?
Schrijf je dan zeker in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief met tips over interne communicatie en HR-analytics.