Succesvol hybride werken? Duidelijkheid, sociaal kapitaal en carrièregroei zijn de drie sleutels.

15.11.2022

Hybride werken is steeds populairder en het aantal telewerkers bleef ook na de Corona-maatregelen stijgen. Toch mag je niet onderschatten wat voor impact een compleet nieuwe manier van werken op jouw organisatie heeft. Hoe zorg je dat het bij jou een succesverhaal wordt? Volgens Microsoft’s Work Trend Index van afgelopen september, wijst de data op drie duidelijk factoren waar werkgevers onmiddellijk mee aan de slag kunnen: duidelijkheid, sociaal kapitaal en carrièregroei.

Lees verder om te ontdekken waarom deze principes zo belangrijk zijn en hoe je ze concreet een plaats kan geven binnen jouw bedrijf om hybride werken vlotter te laten verlopen.

Geschreven door Lotte Van der Sijpt

Hybride werken, een term die allerlei combinaties tussen traditionele en virtuele werkregelingen omvat, blijft een grote uitdaging voor veel organisaties. Met zijn groeiende populariteit onder het personeel, wordt er niet langer gesproken over hybride werken als een trend, maar de reële toekomst. Verschillende bedrijfsrapporten dit jaar bevestigen de sterke tendens naar werken op afstand en virtueel werken.

Één van deze rapporten is de Work Trend Index. Elke lente publiceert Microsoft data-gedreven inzichten die werkgevers op weg helpen in deze steeds veranderende tijden. Deze bundelen ze ook doorheen het jaar in pulse-rapporten over belangrijke uitdagingen op (en weg van) de werkvloer, zoals hybride werken. Hun laatste pulse-rapport van September bevatte een bevraging bij meer dan 20,000 werknemers uit 11 verschillende landen. Gecombineerd met productiviteitsdata uit hun Microsoft 365-pakket en Linkedin’s data rond arbeidstrends, kon Microsoft drie contraproductieve keerpunten aanwijzen op vlak van hybride werken.

Wil je als werkgever nagaan of jij in dezelfde valkuilen trapt en zo ja, weten hoe je het verhaal weer kan omkeren tot een succes? Ontdek hieronder dan de drie belangrijkste inzichten uit het rapport:


1. Stop met de productiviteitsparanoia

Er is een grote kloof tussen hoe productief werknemers zijn en hoe productief hun werkgever gelooft dat ze zijn. Deze piek in tijden van hybride werken is niet volkomen onlogisch. Wanneer werknemers aan hun bureau thuis bezig zijn in plaats van dezelfde uren inklokken op hun kantoor, heeft een werkgever hier minder zicht op. Het zien van productiviteit is een belangrijke voorloper van geloven in productiviteit.

Unnamed

Microsoft. (2022, September 22). De kloof tussen hoe productief werknemers zijn en hoe productief werkgevers denken dat ze zijn. Hybrid Work Is Just Work. https://www.microsoft.com/en-u...

Toch moeten werkgevers hiervan afstappen. Het is gevaarlijk om niet genoeg vertrouwen te hebben in je medewerkers en hen extra druk te bezorgen om hun eigen productiviteit aan te tonen. Gebruik in plaats daarvan deze energie liever om je werkgevers te ondersteunen.

Wat moet je doen?

  • Werknemers helpen prioriteiten stellen. Inclusief wat ze niet moeten doen en (tijdelijk) moeten laten vallen voor meer prioritaire taken. Het louter herordenen van een to do lijstje helpt niet.

  • Werkgevers moeten de focus verschuiven van productiviteitsgerichtheid naar impactgerichtheid. Kijk of je werknemers resultaten opleveren in plaats van louter hun aantal gewerkte uren te bekijken.

  • Luister meer naar werknemer-feedback om beslissingen te nemen, en geef zelf ook meer feedback aan werknemers over waarom bepaalde beslissingen vallen.

2. Omarm het feit dat werknemers niet voor jou terugkeren naar de werkvloer

Uit de bevraging blijkt, dat de belangrijkste meerwaarde van opnieuw op kantoor te werken, de mensen zijn. Werknemers komen vooral terug voor het sociale aspect, niet het werkaspect. Wat een kantoor beter maakt dan een bureau thuis, is de kans om je werkvrienden nog eens te zien en de band met je directe teamleden te versterken wat via louter digitale wegen soms moeizamer verloopt.

Wat daarnaast nog opvalt, is dat het vooral de jongere generaties zijn die hier nood aan hebben. Zij keren graag terug als het betekent dat ze hun collega’s rondom hen hebben. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat jongere generaties nog maar net starten op de arbeidsmarkt en hun plekje nog moeten zoeken in hun job. Ze willen collega’s beter leren kennen om hun sociaal netwerk uit te breiden. Plus, het is altijd handig als je nieuw bent dat er iemand dichtbij aanwezig is om al je vragen aan te stellen.

Unnamed 1

Microsoft. (2022, September 22). Redenen om terug te keren naar de werkvloer volgens verschillende generaties. Hybrid Work Is Just Work. https://www.microsoft.com/en-u...

Hoe kan je hierop inspelen?

  • Help actief mee aan het heropbouwen van werknemers hun sociaal kapitaal. Maak het beste van de face-to-face tijd die ze met elkaar hebben, al is het maar met een “hoe was je weekend?”-rondje aan het begin van een meeting of een kleine teambuilding oefening.

  • Maak gebruik van digitale wegen en digitale communicatie om werknemers verbonden te houden met elkaar, met leidinggevenden en met de organisatie, van op eender welke afstand. Let op! De communicatie moet wel authentiek aanvoelen in plaats van louter een extra informatief kanaal.

  • Creëer eventueel een online gemeenschap met interessante gespreksonderwerpen waar werknemers in discussie kunnen gaan met elkaar en kunnen leren van elkaar.

3. Rekruteer opnieuw jouw werknemers

Focus op het hernieuwen van je eigen talent. Doe dit door mee te gaan in de nieuwe trends, zoals het prioriteren van learning and development (L&D). Met de dynamiek van de huidige arbeidsmarkt, heb je steeds nieuwe vaardigheden nodig binnen jouw organisatie maar ook jouw medewerkers hebben hier nood aan om hun job goed uit te voeren. Velen, zeker de jongere generaties, geloven dat ze enkel nieuwe vaardigheden zullen aanleren door te veranderen van job. Als je medewerkers hun nood aan kennis en vaardigheden dus niet kan ondersteunen vanuit L&D, raak je ze mogelijks kwijt!

76% van de werknemers zegt dat ze langer bij hun bedrijf zouden blijven als ze meer leer- en ontwikkelingsondersteuning zouden krijgen.

Wat kan je doen?

  • Maak leren en groeien kernboodschappen voor je medewerkers door de juiste L&D resources vrij te maken in het dagdagelijkse werkritme. Dit kan bijvoorbeeld financieel zijn op vlak van opleidingen en software, maar vooral ook het verzamelen en structureren van relevante informatie voor de job en voldoende tijd voorzien om hieruit te leren, helpt al enorm.

  • Maak van interne mobiliteit een prioriteit. Zet meer in op horizontale promoties in plaats van verticale promoties zodat werknemers kunnen proeven van verschillende functies en nieuwe taken binnen de organisatie, in plaats van enkel meer verantwoordelijkheid voorgeschoteld te krijgen.

  • Bouw een interne talentenmarkt uit. Breng in kaart welke vaardigheden iemand bezit alsook welke vaardigheden anderen ontbreken. Op die manier dichten medewerkers intern al een groot deel van de kloof tussen de aanwezige en de benodigde vaardigheden.

Meer weten?

Wil je graag meer cijfers over hybride werken? Dan kan je je zeker verder verdiepen in het volledige rapport van Microsoft.

Wil je nog meer inspiratie over hoe je deze inzichten kunt halen uit jouw eigen organisatie met HR-analytics? Of heb je nog honger naar meer concrete oplossingen om uitdagingen zoals hybride werken aan te pakken? Contacteer ons dan of schrijf je in op onze gratis nieuwsbrief.