Kan ik alle leden van mijn team overtuigen met goede (interne) communicatie?

22.09.2020

Als experten op vlak van interne communicatie, zouden we deze vraag heel graag met een luide ‘ja!’ willen beantwoorden. Maar de realiteit is jammer genoeg dat je nooit iedereen binnen je team of organisatie met goede communicatie zal overtuigen. Hou er rekening mee dat een groep van ongeveer 16% niet met communicatie overtuigd zal worden. Vanwaar komt dat percentage?

Verschillende mindset tegenover change

Hieronder zie je een gekend model als het gaat om het aanpassen naar ‘verandering’. Het model wordt vooral gebruikt in marketing, maar is ook erg nuttig in interne communicatie. Op deze afbeelding zie je dat er 2,5% van je team (innovators) heel erg positief staan tegenover verandering. 13,5% van je team (early adopters) staan positief tegenover verandering. En dan volgen twee grote groepen: 34% (early majority) staat neutraal tegenover verandering en heeft geen mening, nog eens 34% (late majority) staat negatief tegenover verandering.

(Lees verder onder de afbeelding)

58743 B09 5876 46 CA BBCD 7 CBBD92 B1198

Hoe je deze verschillende groepen binnen je team of organisatie kunt ‘mee krijgen’ in de verandering, vertellen we later uitgebreid in een andere post. Maar op het einde van de curve zie je nog 16% (laggards). Deze groep zal je meestal niet kunnen overtuigen door communicatie.

Na dialoog volgt verplichting

Zij zijn zo gekant tegen verandering dat enkel communicatie geen effect zal hebben. Het zal zaak zijn om deze groep te verplichten mee te gaan in de verandering. Bijkomend maak je bij voorkeur duidelijk dat het ‘niet-volgen’ van de verandering ook voor hen individuele negatieve gevolgen kan hebben. Goede interne communicatie is voor ons niet eeuwig in dialoog blijven gaan. Ook interne communicatie, zelfs goed uitgevoerde, heeft haar grenzen.

Meer weten?

Wil je nog meer inspiratie over werken en communiceren in teams? Schrijf je dan zeker in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief met tips over interne communicatie en HR-analytics.