Je mails niet beantwoorden is niet de oplossing. Dat is simpelweg onbeleefd.

28.01.2020

Dat zijn niet mijn woorden, maar die van de Amerikaanse organisatiepsycholoog Adam Grant. (Die naam doet misschien wel een belletje rinkelen van zijn interessante boek ‘Give and take’).

De kernboodschap van zijn verhaal is even sterk als eenvoudig. Ja, we krijgen allemaal veel mails. Vaak in die mate dat we erdoor niet meer tot ons eigen werk komen. En dat kan absoluut niet de bedoeling zijn. Mail mag geen communicatiemiddel worden waarbij je collega’s fijntjes hun taken naar jou doorschuiven. Maar dat wil niet zeggen dat je geen mails hoeft te beantwoorden.

Leiders zoeken mee naar antwoorden

Want hoe kan je goed zijn in je job als je slecht bent in het antwoorden op de vragen van mensen rond je? Eén van de basiskwaliteiten van goed leiderschap is mensen rond je helpen met antwoorden op hun vragen. Ook eerder onderzoek over data binnen organisaties toonde aan dat er een belangrijke rol weggelegd was voor mensen die interne informatie verdeelden onder de collega's. Verrassend genoeg bleken deze personen eerder introvert te zijn, zodat pas na hun vertrek uit de organisatie bleek wat voor een belangrijke rol zij speelden in de organisatie.

Ai

Mails goed en kort afhandelen

De sleutel ligt volgens Grant dus in het goed afhandelen van mails. Iets waar ik me alleen maar bij kan aansluiten. En deze visie is makkelijk uit te breiden naar Slack, intranet en andere communicatiekanalen. Hoe je dit dan best aanpakt, laat ik Adam Grant graag zelf vertellen in zijn opiniestuk.