Ik wil verandering opstarten binnen mijn team. Wie betrek ik in mijn communicatie?

19.11.2020

Verandering binnen teams en organisaties is geen eenvoudige opdracht. De natuurlijke reactie op verandering is weerstand. Omdat verandering meer energie vraagt van medewerkers om zich aan te passen naar de veranderde context en niet de ‘normale’ gang van zaken.

Verschillende mindset tegenover change

Hieronder zie je een gekend model als het gaat om het aanpassen naar ‘verandering’. Het model wordt vooral gebruikt in marketing, maar is ook erg nuttig in interne communicatie. Op deze afbeelding zie je dat er 2,5% van je team (innovators) heel erg positief staan tegenover verandering. 13,5% van je team (early adopters) staan positief tegenover verandering. En dan volgen twee grote groepen: 34% (early majority) staat er neutraal tegenover en heeft geen mening, nog eens 34% (late majority) staat negatief tegenover verandering.

(Lees verder onder de afbeelding)

58743 B09 5876 46 CA BBCD 7 CBBD92 B1198

Niet focussen op de 2,5% ‘super enthousiasten’

De grote valkuil om verandering in een team te communiceren is je te richten op deze eerste groep van innovators (2,5%). Als leider is dit heel aantrekkelijk, want je weet dat zij enthousiast zullen zijn en je extra motiveren en toch is dat geen goed idee. Waarom? Het is pijnlijk om te zeggen, maar deze groep is al enthousiast. Bovendien zijn zij maar een heel klein deel (2,5%!) van de groep. Alleen met 2,5% ga je niet de verandering kunnen doorvoeren.

Op zoek naar het kantelpunt

Dus moet je als teamleider op zoek naar het kantelpunt. En dat bevindt zich tussen de groep van de ‘early adopters’ (13,5%)en de ‘early majority’ (34%). De early adopters zullen voorzichtig positief staan tegenover de verandering. De ‘earlymajority’ eerder neutraal. Dat is voldoende qua voedingsbodem om hen te enthousiasmeren.

Hoe overtuig je de ‘early adopters’ met communicatie?

Zoals je al eerder kon lezen in onze tips, is het altijd cruciaal om je boodschap aan te passen naar je doelgroep. Ook nu is dat de sleutel tot succes. Maar hoe pak je dit dan concreet aan?In je communicatie naar de ‘early adopters’ (13,5%) leg je vooral de klemtoon op het voordeel voor het team of organisatie. Op welke manier wordt het team of de organisatie beter van deze verandering?

Andere klemtoon in communicatie per subgroep

Maar voor de ‘early majority’ (34%) zul je nog een stapje verder moeten gaan. Daar moet de klemtoon liggen op het voordeel voor de individuele medewerker. Deze groep ga je niet overtuigen met het voordeel voor de organisatie. In de praktijk merken we dat veel leiders blijven hangen in het voordeel van de organisatie, maar niet die extra stap durven zetten. Toch is het dé sleutel tot succes om de verandering binnen een team te lanceren.

Meer weten?

Wil je nog meer inspiratie over werken en communiceren in teams? Schrijf je dan zeker in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief met tips over interne communicatie en HR-analytics.