3 AI tools om tijd te besparen binnen het wervings- en selectieproces

06.03.2023

Het vinden van de perfecte kandidaat is al jaren geen evidentie meer. HR professionals over de hele wereld krijgen te maken met dit probleem. De grootste oorzaak hiervan is de aanhoudende “War for talent”, die nu meer dan ooit aanwezig is.

Voor elke 100 mensen die de arbeidsmarkt verlaten, stromen er slechts 82 in. Dit betekent concreet dat medewerkers meer taken te doen hebben met minder mankracht. Maar hoe kan je er nu voor zorgen dat jouw organisatie sneller de juiste profielen kan vinden en deze ook kan behouden?

Wij hebben 3 tools opgelijst voor jou, die gebruikmaken van Artificiële Intelligentie waarmee je tijd kan besparen en ervoor kan zorgen dat jouw organisatie een stapje voor heeft op de concurrentie.

AI is de perfecte, automatische co-piloot voor rekruteerders

Artificiële intelligentie (AI), ook wel kunstmatige intelligentie genoemd, is een snel ontwikkelende technologie die machines toelaat om te denken en te handelen zoals mensen. Het omvat een brede waaier aan toepassingen, maar de kern ligt in de taken, processen en besluitvorming die AI kan automatiseren waarvoor anders menselijke tussenkomst zou nodig zijn.

Daarbij is AI ook dynamisch in plaats van statische technologie. Nadat het in werking is gesteld, is het in staat om te blijven leren en zich aan te passen aan nieuwe situaties.

Het potentieel van AI op de HR-afdeling is enorm, zeker bij wervingsprocessen. AI kan het HR-team hierbij op een aantal manieren helpen, zoals het identificeren en analyseren van kandidaten, het automatiseren van het sollicitatieproces en het op zich nemen van administratieve taken zoals het versturen en opvolgen van mailverkeer. Hierdoor kan AI het HR-team helpen tijd en middelen te besparen die ze ergens anders beter kunnen inzetten.

Benieuwd hoe je zelf met AI aan de slag kan gaan? Lees dan zeker verder.

1. Screenen, matchen & rangschikken met CVViZ

Wat?

CVViZ is een rekruteringssoftware die met behulp van van artificiële intelligentie de sourcing van kandidaten automatiseert, de juiste kandidaten aan de juiste banen koppelt, inzicht geeft in het wervingsproces en de kwaliteit van de aanwerving verbetert.

Meer specifiek, CVViZ ’s AI algoritme helpt bij het rangschikken van cv’s op basis van de functieomschrijving, waardoor werkgevers en rekruteerders snel de meest gekwalificeerde kandidaten voor vacatures kunnen identificeren.


Hoe?

Dit doet het natuurlijke taalverwerkingsalgoritme (ook wel NLP, Natural Language Processing, genoemd) op basis van een contextueel begrip van het cv. Dit gaat dus verder dan de tools die alleen op basis van essentiële trefwoorden screenen. Bijvoorbeeld, om een marketingfunctie te vullen, zou je kunnen zoeken op trefwoorden zoals "marketing" maar contextuele AI-screening kan ook rekening houden met de context van de job zoals welke ervaring de kandidaat heeft met marketingcampagnes, zijn schrijfvaardigheid en zijn vermogen om gegevens te analyseren.

De tool screent dus je wervingsdatabase en matcht cv's om zo de juiste kandidaten te vinden op basis van zijn kennis van eerdere wervingsprocessen. Vervolgens rangschikt CVViZ de kandidaten op basis van eerdere en huidige kennis.

Ccviz

Voorbeeld van een rangschikking van cv’s via CCViZ

Verder beschikt CVViZ ook over:

  • Geautomatiseerde cv parsing: CVViZ kan informatie uit cv's halen en gestructureerde gegevens creëren die gemakkelijk te doorzoeken en te analyseren zijn.
  • Aanpasbare screeningscriteria: Werkgevers kunnen specifieke criteria instellen voor de vaardigheden, ervaring en kwalificaties die ze zoeken in een kandidaat, en CVViZ kan cv's filteren op basis van deze criteria.
  • Real-time updates: CVViZ kan zijn analyse van cv's voortdurend controleren en bijwerken wanneer nieuwe kandidaten solliciteren, zodat werkgevers een realtime beeld krijgen van de meest gekwalificeerde kandidaten.
  • Integratie met jobsites en applicant tracking systems (ATS): CVViZ kan integreren met jobsites en ATS-systemen om het aanwervingsproces te stroomlijnen en zo de werkdruk voor recruiters te verminderen.
Ccviz2

Integratie met jobsites via CCViZ

2. Chatten met chatbot.com

Wat?

Chatbot.com is een bedrijf dat chatbots aanbiedt die werken op basis van AI algoritmes.

Op dit moment worden chatbots vooral gebruikt tijdens werving, waarbij veel bedrijven ze inzetten om screeningsprocessen te verbeteren, vragen van kandidaten makkelijker te beantwoorden en meer. Ook bij onboarding kan een chatbot helpen voor een vlotte instap van de nieuwe medewerker. Er zijn ook verschillende andere gebieden waar een chatbot een grote impact kan hebben zoals FAQ’s en bij opleidingen.

De grootste uitdaging voor klassieke chatbots is echter innovatie: chatbots zijn slechts zo nuttig als de informatie die aan hen wordt verstrekt. Ze moeten up-to-date worden gehouden om hun vaardigheden te ontwikkelen om actueel te blijven. Dit is waar AI een handje kan toesteken bij de ontwikkeling van chatbots en dus ook aan jouw HR-afdeling.

Hoe?

Deze chatbots zijn in de eerste plaats makkelijk zelf samen te stellen door middel van een gebruiksvriendelijke bouwer, waarbij je geen kennis moet hebben van code. Eens je de chatbot gebouwd en gelanceerd hebt, gaan op de achtergrond verscheidene algoritmes aan het werk.

Chatbot.com past twee matchingsystemen toe om vragen van gebruikers te matchen met een juist antwoord:

  1. Aan de ene kant zijn er Machine learning algoritmen die hele volledige zinnen controleren. Dit werkt via Natural Language Processing (NLP), een algoritme dat de binnenkomende berichten op een correcte manier kan interpreteren waardoor ze bijna 80% van de vragen begrijpen en correct kunnen beantwoorden.
  2. Aan de andere kant, kan je ook zelf trefwoorden kiezen en toevoegen om de matching te verbeteren.
Chatbot com

Voorbeeld van een story van een Job Application bot gemaakt met Chatbot.com (© Eigen figuur).

Verder maakt Chatbot.com ook gebruik van machine learning waarbij de tool de input gaat analyseren om zo steeds bij te leren.

Chatbot.com is eerder een chatbot voor starters, die gebruiksvriendelijkheid boven aanpassingsmogelijkheden stelt. Dankzij gemakkelijk te analyseren dashboards en eindeloos veel integraties in andere apps is chatbot.com echter de ideale chatbot om mee te beginnen.

3. Je wervingsprocessen automatiseren met fetcher.ai

Wat?

Fetcher.ai is een voorbeeld van een tool voor wervingsautomatisering die gebruik maakt van artificiële intelligentie. Met andere woorden, het is een tool die een oplossing biedt om repeterende taken zoals het werven van kandidaten, het nemen van contact met kandidaten, het ordenen van kandidaten enzovoort te automatiseren.

Hoe?

Fetcher gebruikt AI om onder andere cv's te parsen, topkandidaten te identificeren en aanbevelingen te doen aan HR-professionals. Fetcher.ai is ontworpen om het wervingsproces te stroomlijnen en te vereenvoudigen, waardoor het efficiënter en effectiever wordt voor HR-professionals. Door veel routine-taken te automatiseren, kunnen HR-professionals zich richten op complexere en strategische taken, zoals het interviewen en evalueren van kandidaten.

Fetcher ai

Dashboardomgeving van fletcher.ai

Naast het automatiseren van het wervingsproces bevat het platform van Fetcher.ai ook functies zoals cv-parsing, chatbots en een applicant tracking system (ATS)-functionaliteit, waardoor HR-professionals het hele wervingsproces vanuit één platform kunnen beheren.

Meer weten?

Wil je nog meer inspiratie over HR-analytics en advies over welke tools je hierbij kunnen ondersteunen? Schrijf je dan zeker in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief met tips en trends over HR-analytics of contacteer ons.